Radio to niezwykła „instytucja” i od początku swej egzystencji budzi spore zainteresowanie. Buduje wokół siebie pewną specyficzną aurę i z powodzeniem jest obecne w życiu praktycznie każdego z nas. W pewnych sytuacjach jego rola jest wręcz nieoceniona. Okazuje się, że nawet w dzisiejszych czasach można znaleźć niszę, w którą radio, w dodatku radio internetowe, potrafi się celnie wkomponować...
Akademickiemu Radiu Luz udało się nawiązać współpracę z Automobilklubem Sudeckim – organizatorem 33 Rajdu Elmot Remy. Początkowo współpraca naszego radia miała polegać na promocji pierwszej eliminacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski wśród studentów. Szybko jednak zaczęliśmy analizować sytuację i doszliśmy do wniosku, że warto byłoby spróbować zrobić nieco więcej, nieco inaczej... Tak zrodziła się inicjatywa Internetowego Radia Rajdowego – to pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce i tym bardziej jesteśmy dumni z faktu, że możemy w nim uczestniczyć. Stworzyliśmy plan działania, zebraliśmy grupę dziennikarzy i konsekwentnie realizowaliśmy nasze założenia. Specyfika sportu samochodowego powoduje, że organizacja takiego radia jest niezwykle trudna i wymaga doskonałego przygotowania logistycznego. W ostatnich latach w naszym kraju na pojedynczych eliminacjach (Rajd Kormoran, Rajd Rzeszowski) organizowano radio rajdowe, ale działało ono jedynie w eterze. Taki sposób przekazywania informacji ma swoje plusy i minusy. Kibice obecni na trasie rajdu mieli możliwość otrzymywania informacji z wynikami rajdu, oraz najnowszymi informacjami z trasy. Co jednak dzieje się z osobami, które z różnych powodów na rajd przyjechać nie mogły? Zostaje im tylko internet i strony poświęcone sportom samochodowym. Akademickie Radio Luz skupiło się na rzeczach nieosiągalnych dla „tradycyjnej” rozgłośni – strumień informacji może dotrzeć do niemalże każdego zakątka Ziemi, a nasi dziennikarze oprócz wyników i informacji muszą słuchaczowi przekazać również specyficzny klimat panujący na tego typu imprezie.
Intensywne spotkania i szkolenia
dziennikarzy mają służyć jak najlepszemu przygotowaniu ich do pełnienia
odpowiednich funkcji podczas trwania rajdu. Dzięki organizowaniu przedrajdowych
spotkań z czołowymi polskimi zawodnikami oraz organizatorem udało nam się
przyciągnąć ogromne rzesze nowych słuchaczy, którzy często po skończonych „tematycznych”
audycjach słuchają naszego radia. Audycje trwały 2 godziny, a to pozwala
na swobodną i spokojną rozmowę na niezwykle interesujące tematy. Radio Rajdowe
33 Rajdu Elmot Remy stało się w owym czasie priorytetem wrocławskiej rozgłośni.
Każde spotkanie było reklamowane w kilkudziesięciu portalach
internetowych. Aby polepszyć kontakty z naszymi słuchaczami stworzyliśmy
specjalny adres mailowy. Zbudowaliśmy bazę danych osób zainteresowanych
wiadomościami z 33 Rajdu Elmot Remy, dzięki czemu jesteśmy w stanie bardzo
szybko powiadomić słuchaczy o kolejnym spotkaniu z zawodnikami.
Internetowe Radio Rajdowe nadawało „na żywo”
podczas dwóch dni trwania zawodów (7–8 maja 2005 r.) aż przez 25 godzin! Długość
jest nieporównywalna z żadnym wcześniejszym działaniem naszej rozgłośni. Był to
dla nas wszystkich wspaniały poligon doświadczalny.
Wirtualny rajdowy świat posiada przecież jak
najbardziej realnych słuchaczy, ale ma jednocześnie tę przewagę, że znajduje
się z nimi w stałej, bardziej bezpośredniej relacji, gdzie obie strony czerpią
od siebie nawzajem inspirację, a słowa „ilość” nie traktowane jest jako synonim
słowa „jakość”. Widzimy to, czytając setki maili przychodzących od naszych
słuchaczy. Również ciepłe słowa od czołowych zawodników rajdowych pozwalają sądzić,
że zrobiliśmy właściwy krok i już dziś Akademickie Radio Luz jest postrzegane
jako medium, które bardzo intensywnie włączyło się w trudny proces promocji
polskiego sportu motorowego.