Opony Pirelli

Opony Pirelli

Moc to coś bardzo specyficznego Nie da się jej przytrzymać i powiedzieć, czym jest naprawdę. Jak więc można ją kontrolować? Specjaliści z Pirelli opanowali tą sztukę niemalże do perfekcji.

Wysiłki najlepszych konstruktorów samochodów niewiele byłyby warte, gdyby nie udało się wszystkich parametrów pojazdu w odpowiedni sposób sprzężyć z nawierzchnią. Praktycznie rozwój silników, układów przeniesienia napędu i zawieszeń warunkowany jest poziomem ewolucji opon... Na szczęście jednak ten stoi na bardzo wysokim poziomie i dzięki takim firmom jak Pirelli samochody z roku na rok mogą poruszać się coraz sprawniej i bezpieczniej. Nie byłoby to możliwe bez wytężonej pracy włożonej w badania i zbieranie danych z przeróżnych sytuacji drogowych. To w dużej mierze od jakości opon zależy zachowanie pojazdu podczas poruszania się na drodze, skłonności do nad i podsterowności, oraz wykorzystanie możliwości samochodu.

Nieczęsto zwracamy uwagę na stan opon w naszych samochodach, a przecież tak wiele zadań przed nimi stoi i tak wiele trudności muszą one pokonać każdego dnia. Zapewnienie bezustannej styczności z nawierzchnią powoduje ścisłą współpracę z zawieszeniem pojazdu. W oponie coraz mniej miejsca jest dla kompromisów i dlatego uzyskanie właściwej równowagi pomiędzy wszystkimi jej funkcjami jest niezwykle trudne. Z tego powodu jest ona produktem tak złożonym i wyrafinowanym technologicznie. Co ciekawe w przeznaczeniu opon trudno o większą wszechstronność zastosowania i pewną uniwersalność. Najlepiej byłoby, gdybyśmy mogli określić ściśle warunki ich użytkowania, co niestety w praktyce jest raczej nieosiągalne.

Okazuje się, że najlepszym poligonem doświadczalnym dla koncernów są sporty samochodowe. Pirelli bardzo szybko dostrzegło zalety uczestnictwa w nich. Daje to niezwykłą sposobność do testów w najbardziej ekstremalnych warunkach. Podczas zawodów opony są poddawane ogromnym obciążeniom i muszą zachować najwyższą jakość w zaprojektowanym dla nich czasie użytkowania. Ten jest zazwyczaj bardzo krótki i sięga najwyżej kilkadziesiąt kilometrów. Opracowywanie ogumienia do zawodów pomaga, a w zasadzie umożliwia dalszy rozwój opon przeznaczonych do codziennego użytkowania. Pomimo tego, że te produkty bardzo różnią się od siebie to przecież spełniają tą samą funkcję - łączą samochód z nawierzchnią. 

Rodzaj podłoża, z którym przyjdzie współpracować oponie, jest doskonale znany. Według przepisów nawierzchnie, na których rozgrywane są rajdy nie mogą się diametralnie zmieniać. Dlatego też z góry wiadomo czy zawodnicy będą się ścigać po asfalcie, szutrze, lub śniegu. Ważne, aby opona mogła jak największą powierzchnią stykać się z podłożem. Badania pokazały jednak, że jest pewna rozsądna granica jej „obszerności” powyżej której takie parametry jak chociażby jej podwyższona masa przechylą szalę na niekorzyść i efekt takich modyfikacji będzie odwrotny. Dzieje się tak z powodu bezwładności elementów nieresorowanych. Do nich to należy ogumienie wraz z felgą i częścią zawieszenia. Ważne są również większe opory stawiane przez szersze koło. Ma to negatywny wpływ na prowadzenie się samochodu i skuteczność pracy układu jezdnego.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku opon przeznaczonych do jazdy po nawierzchni pokrytej śniegiem. Tutaj liczą się jak największe naciski powierzchniowe, stąd też ogumienie, wykorzystywane chociażby przez samochody wyczynowe klasy WRC, przybierają szerokości znane z popularnego Fiata 126p i dodatkowo uzbrajane są w setki kolców. 

To dzięki możliwie dokładnemu określeniu przeznaczenia opon wyczynowych (typu  „competition”) udało się uzyskać niezwykle korzystne parametry. Kodeks drogowy zabrania używania ich podczas codziennej jazdy. Potencjał, który się w nich kryje mógłby dać kierowcom zbyt dużą przewagę nad innymi uczestnikami ruchu.

Widzimy już jak ważną i odpowiedzialną pracą jest właściwy dobór opon w czasie zawodów. Od trafności wyboru, popartego doświadczeniem i wiedzą, zależą wyniki uzyskiwane przez załogę, a także ich bezpieczeństwo na odcinku specjalnym.

Technicy dokonujący selekcji muszą brać pod uwagę współczynnik przyczepności danej nawierzchni, a także jej temperaturę i warunki atmosferyczne panujące na trasie. Ogromne znaczenie mają również prędkości uzyskiwane przez samochody na danych odcinkach. Nieco upraszczając to właśnie na podstawie tych danych dobiera się odpowiednie mieszanki gumy z których zbudowane są opony, oraz najkorzystniejszy rodzaj bieżnika. Nieocenione są również preferencje kierowcy i styl jazdy. Od tego zależy jak szybko ogumienie będzie się zużywać i w jakim zakresie temperatur musi pracować. Całość podlega nieustannej analizie efektem której jest coraz doskonalszy produkt finalny.

Kilkadziesiąt lat zaangażowania włoskiego producenta w sporty wyczynowe cały czas przynosi wymierne korzyści w postaci doskonałej jakości opon cywilnych. Pirelli udaje się odnosić sukcesy w sporcie, czego dowodem jest niezliczona ilość zwycięstw na całym globie. Dzięki swojej filozofii firma wspiera zawodników znajdujących się w przedsionku rywalizacji o mistrzowskie tytuły w WRC. Klasa Super 1600 mocno promowana przez włoski koncern rokrocznie pozwala na wyławianie młodych talentów i ich angaż do wyższych klas. Legendarny już mariaż Pirelli z Subaru dla wielu firm stał się czymś niezwykle pożądanym. Od tego sezonu z koncernem Pirelli w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata współpracuje również Mitsubishi, Peugeot.

Pirelli święci triumfy każdego dnia, kiedy to pomaga kierowcom bezpiecznie docierać do celów często niezwykle odległych i wydawałoby się, że nieosiągalnych. Ich zadowolenie jest czymś bezcennym. Daje również ogromną radość i motywację do tworzenia produktów jeszcze doskonalszych.